Sunday, August 10, 2008

Ayuh Atlet Malaysia...Gegarkan Beijing

Hari ini saya tak nak bercerita pasal politik..Saya nak bercerita pasal sukan lak..Sukan Olimpik adalah sukan terbesar di dunia..Sukan Olimpik berlangsung 4 tahun sekali..Dan kali China di pilih sebagai tuan rumah..

Malaysia sepanjang menyertai Sukan Olimpik tidak pernah memenanggi pingat emas. Dan kali ini minta2 lah Malaysia berjaya mendapat emas sulung. Bukan sahaja menbanggakan negara , atlet yg berjaya mendapat emas kali ini kan mendapat habuan yg cukup besar iaitu 1juta..

Semenjak ganjaran 1 juta di umumkan banyak kritikan yg kurang setuju dengan jumlah ganjaran tersebut. Bagi aku ..aku setuju dengan ganjaran tersebut..bukan senang nak dapat emas di Olimpik. Atlet terpaksa berusaha dgn keras utk menandinggi atlet2 negara2 besar. Terpaksa berkerja keras.. So apalah sanggat 1 juta nie utk menbalas jasa mereka..Lagipun itu duit kerajaan..duit kerajaan sama lah dengan duit seluruh rakyat malaysia..Apalah sanggat 4 sen seorg utk menberi ganjaran kepada atlet yg menharumkan nama negara..mesti yg tertanya-tanya kenapa aku cakap 4 sen seorg tue kan..

Cam nie..duit ganjaran yg Najib umunkan tue pakai duit rakyat juga. Rakyat Malaysia berjumlah 26 juta orang. Jadi jika boleh beranggapan seorg rakyat menyumbangkan 4 sen seorg utk atlet yg berjaya dapat emas pertama utk malaysia. 26juta darab 0.04sen = 1.04 juta ..

Lagipun bukan senang atlet nak mendapat emas pertama malaysia..

4 comments:

Kerajaan Rakyat said...

Salam ANGAHSP,

Saya teramat bersetuju dengan ganjaran yang diperuntukkan kepada mereka yang berjaya memberi 'emas' kepada negara.

Sukan adalah salah satu lambang setia kawan dan persahabatan tanpa sempadan.

Salam takzim

Anonymous said...

Angah,
isu 1 juta aku tidak berapa setuju, memang susah nak dapat emas, kalau tidak dapat kita tidak rugi, kalau dapat rakyat lagi rugi, katakanlah Allah takdirkan 10orang atlet kita dapat emas, dah 10juta, kalau 1 juta pun duit itu belanjakan ke rakyat kan bagus, ini suruh rakyat berkorban, duit lain boleh pula korbankan kat benda yang tidak seberapa penting ini.....


Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru

angah said...

salam..

jgn salah sangka khairil..aku cuma setuju utk emas sulung malaysia..
bukan utk semua emas..lagipun malaysia bukan lah negara gergasi sukan.. so..amat susah atlet malaysia nak dpt emas...

USD said...

Bang Angah, lama tak update ko puny post ni. Cuba ko komen pasal sumpah c Saiful ptg td tu, apa cerita ?